Ahad, 22 Januari 2012

Siapakah pejuang kemerdekaan?

Siapakah pejuang kemerdekaan? Bagi saya pejuang kemerdekaan ialah orang-orang yang berjuang menentang penjajah untuk melepaskan tanah air mereka dari cengkaman penjajah. Mereka boleh saja seorang nasionalis, seorang islamis, seorang sosialis atau seorang komunis.

Perjuangan mereka tentu saja berlandaskan ideologi yang menjadi anutan mereka. Kalau golongan sosialis misalnya yang berjaya mencapai kemerdekaan, negara merdeka yang mereka dirikan mungkin sekali sebuah negara sosialis.

Begitu pula jika golongan islamis yang berjaya yang mencapai kemerdekaan. Kita boleh menjangka negara merdeka yang mereka dirikan tentulah sebuah negara Islam.

Akan tetapi, di Malaysia yang berjaya mencapai kemerdekaan ialah golongan nasionalis kanan, yang pro-feudal dan pro-kapitalis.

Maka jadilah negara kita Malaysia seperti yang ada sekarang: sebuah negara yang mengamalkan demokrasi berparlimen, mempunyai raja berperlembagaan dan mengamalkan sistem ekonomi kapitalis.

Memang boleh dijangka jika golongan komunis yang berjaya mencapai kemerdekaan, mereka akan menjadikan Malaya sebuah negara komunis. Akan tetapi, hal itu tidak berlaku atau tidak menjadi kenyataan dan perjuangan mereka sudah pun berakhir.

Bagaimanapun, sama ada komunis berjaya atau tidak dalam perjuangan mereka, jelaslah mereka juga telah memainkan peranan yang penting dan aktif dalam perjuangan kemerdekaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan