Sabtu, 7 Januari 2012

Masalah murtad ialah masalah saudara baru

Program Himpunan Sejuta Umat (HIMPUN) yang diadakan di Seremban pada 7/1/2012 dikatakan telah berjaya mengenal pasti sebanyak 686 permohonan murtad daripada masyarakat Islam (?) di negara ini sehingga kini (Sinar Harian, 8/1/2012).

Maka Pengerusi HIMPUN, Azmi Abd.Hamid mengatakan isu tersebut menggambarkan bahawa isu murtad adalah isu besar yang perlu diberi perhatian dan ditangani oleh semua pihak.

Akan tetapi, selepas itu dikatakan bahawa "secara umumnya, permohonan (murtad) itu paling tinggi daripada saudara baru. Dalam kalangan umat Islam pula, gejala murtad banyak melibatkan golongan remaja berusia lingkungan 20-0n".

Bagi saya, jika permohonan murtad itu paling tinggi di kalangan saudara baru (mualaf), ini menunjukkan kegagalan dakwah kita dan usaha kita yang mungkin tidak berterusan untuk mentarbiahkan mereka.

Jadi jalan penyelesaiannya bukanlah dengan mengadakan Perhimpunan Sejuta Umat yang mungkin lebih banyak membuang masa dan tenaga sahaja.

Yang paling penting dilakukan sekarang ialah mengemaskan dan menambah-baikkan usaha dan strategi dakwah kita. Dan pada masa yang sama usaha mentarbiahkan golongan saudara baru itu mestilah ditingkatkan, kalaupun tidak mampu dilakukan secara berterusan.

Adalah tidak mencukupi jika mereka hanya diberi sedikit sebanyak pengetahuan Islam yang asas, atau mungkin diberi surat kebenaran untuk meminta derma selepas mereka memeluk agama Islam, tetapi selepas itu mereka dibiarkan begitu sahaja.

Tentang HIMPUN, saya pun tidak tahu, HIMPUN ini untuk apa dan ditujukan kepada siapa?













Tiada ulasan:

Catat Ulasan